Útlevél Meseországba (Tündérkerti megálló)

"...a gyermekkönyv, az ifjúsági könyv legnehezebb faja az irodalmi műveknek. Ide nem elég erős írói tehetség. A legzseniálisabb író is kudarcot vall, ha tehetségéhez nem járul mélységes mély kedély s mindenek felett: a gyermekvilágnak erős szeretete."(Benedek Elek)

2011. június 27., hétfő

Új gyerekkönyvek a Koinóniánál

http://ujkonyvek.egologo.transindex.ro/2011/06/24/nagy-az-isten-allatkertje/

http://konyvmutatvanyosok.wordpress.com/2011/06/14/simon-reka-zsuzsanna-pukka-es-az-evszakok/


http://ujkonyvek.egologo.transindex.ro/2011/06/24/gyonyoru-koinonia-kotetek-a-konyvesblogon/
Bejegyezte: Makkai Kinga dátum: június 27, 2011
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: Gyerekkönyv

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal
Feliratkozás: Megjegyzések küldése (Atom)

Magamról

Saját fotó
Makkai Kinga
1995-ben a marosvásárhelyi állami tanítóképzőben érettségiztem, majd ezt követően a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Pszichológia és Neveléstudományok Karán, illetve Bölcsészkarán szereztem pedagógia, valamint magyar nyelv és irodalom szakos tanári oklevelet. 2000-től tanítok pedagógiát, irodalmat, gyermekirodalmat a Károli Gáspár Református Tudományegyetem marosvásárhelyi kihelyezett tagozatán, valamint a Marosvásárhelyi Mihai Eminescu Pedagógiai Főgimnáziumban. Írásaim, melyek a Magyar Református Nevelés, Csodaceruza, Látó, Korunk, Székelyföld, Magiszter, Óvónők Lapja, Közoktatás, Alföld hasábjain láttak napvilágot, Meseországba kalauzolják a kedves olvasót. Kortárs gyerekkönyvek fényjelzik majd az utat. Útlevél gyanánt mindenkinél legyen maréknyi szeretet, megértés és gyermek iránti mélységes tisztelet. Kellemes utazást!
Teljes profil megtekintése

Blogarchívum

Cimkék

  • Ajánlott házi olvasmányok feldolgozása (2)
  • Ajánlott olvasmánylista (4)
  • Aktuális (85)
  • Cikkek (11)
  • Erdélyi gyerekkönyvekről (27)
  • Gyerekkönyv (14)
  • Gyermekkönyvajánlók (23)
  • Interjú (4)
  • Ki kicsoda az erdélyi gyermekirodalomban? (27)
  • Könyvajánlók (4)
  • Könyvvásár (24)
  • Olvasó kör (1)
  • Olvasóvá nevelés (10)
  • tanulmányok (12)

Könyvmutatványosok

Könyvmutatványosok
Létezik egy lelkes kis csapat a Facebookon, Dömdödöm a neve. A világhálón ismerkedtünk meg. Két közös dolog van bennünk: mindannyian határon túl élő magyar édesanyák vagyunk és szeretjük a jó gyerekkönyveket. Közös hobbink kiélése érdekében közös magazint hoztunk létre Könyvmutatványosok címmel, melyben gyerekkönyvekről olvashattok ajánlókat.Kukkintsatok be hozzánk!

Tanulmányok az erdélyi gyermekirodalom köréből

Tanulmányok az erdélyi gyermekirodalom köréből
„Makkai Kinga könyve beszél a gyermekirodalomról, de közben működésbe is lendít valamit: egy élő, mozgó, szuszogó képződményt figyelhetünk könyve olvasójaként, amint felébred, nyújtózkodik, bújócskázik velünk, követ és vezet bennünket olyan helyekre, ahol korábban még nem jártunk. Nem elég elméleti szempontból véleményeket megfogalmazni arról, hogyan lesz ma olvasóvá egy gyerek. Makkai Kinga személyes tapasztalatait, pedagógusi és szülői megfigyeléseit osztja meg velünk és gondolja tovább. A jelen és a közelmúlt gyermekirodalmával való élményszerű találkozásaiból kirajzolódik egy szerethető és ugyanakkor térképszerűen precíz mintázat: markáns gyermekírói portrék és gyermekirodalmi irányzatok válnak láthatóvá a magyar és külföldi irodalmakból egyaránt. A szerző arra buzdít, hogy az általa kínált vázat saját olvasói élményeinket hozzáépítve tegyük személyes egésszé. Szülők és pedagógusok egyaránt megbízható támpontokat találhatnak a könyvben ahhoz, hogy a környezetükben levő gyerekek világát az irodalmon keresztül nyissák tágasabbra.” – e szavakkal ajánlja Balázs Imre József a könyvet a kedves olvasóknak.

Erdélyi gyermekvers-antológia

Erdélyi gyermekvers-antológia
"Sokféle dolog ragyog egy gyermekszobában: az olvasólámpa, a tűzoltóautó villogója, apa szemüvegének kerete, anya mosolya. Az erdélyi gyermekvers-antológia a délutánokat ragyogja be: oldalain a huszonnégy kortárs költő közel kétszáz verséből válogatott füzérhez tizennégy Erdélyben alkotó illusztrátor teremt színekben és hangulatokban pompázó, vonalas-foltos, vonzó és izgalmas képi világot, a vers legkedvesebb követeként ismert Kaláka együttes által megzenésített, sziporkázó dalokká kibontott versek pedig dúdolásra fogják, táncra perdítik az ebben a világban járót. Ez a kivételesen szép könyv muzsikáló, fénylő szavaival a vers, a zene és a rajz közös találkahelyére vezet el – mert legjobban ott Ragyog a mindenség.” A Ragyog a mindenség gyermekvers-antológia a kortárs erdélyi irodalom 24 kiemelkedő alkotójától közöl mintegy 200 verset, és mint az utóbbi húsz év gyermekekhez szóló lírájából merítő válogatás, iránymutató az olvasás megkedveltetése, a további könyvválasztás tekintetében. Ez a kötet ugyanakkor hangsúlyosan több mint versantológia: rendhagyó módon arra vállalkozik, hogy teret adjon a vers, a rajz és a zene találkozásának. A gyermeki világ meghatározó motívumait követő versciklusok mindegyikét más-más – összesen tizennégy – Erdélyben alkotó grafikusművész illusztrálta, a stílusok, technikák, színek és formák sajátos ritmusú váltakozása pedig káprázatos vizuális elemekből építkező teret eredményez. A gondolat és a folt, a rím és vonal képzeletbeli összefonódását pompásan egészíti ki a muzsika: az antológiát a nemzetközi hírű Kaláka együttes legújabb albuma teszi teljessé, amelyen a kötet szerzőitől választott egy-egy vers szólal meg, mint sziporkázó dalokká kibontott költemény. A nagy gonddal, rendkívül igényes kivitelben készült könyv ráragyog olvasóira, valós élményt nyújt számukra – mert ez az, ami egyetlen kisgyermek világából sem hiányozhat." - a Gutenberg Kiadó ajánlásával

Egy kis ízelítő:

Egy kis ízelítő:

Mindent a gyermekirodalomról!

Mindent a gyermekirodalomról!

Előadás a gyerekkönyvek kiválasztásának pedagógiai, esztétikai és irodalmi szempontjairól

Gyakorló anyukák jól tudják, hogy kisgyermekük irodalmi nevelése már igen zsenge korban elkezdődik. Az egészen kicsi baba is szereti, ha versikéket, mondókákat skandálnak neki, ezekre ringatják, rázogatják, altatják. Nagyobbacska korban pedig már külön fejtörést is okozhat, hogy mit mondogassunk kicsinyünknek, hiszen akár későbbi irodalmi ízlését is meghatározhatja, hogy mit hall otthon a szüleitől.A mondókák, versek mondásával párhuzamos olvassunk fel nekik eleinte kisebb történeteket, majd fokozatosan szoktassuk igényes olvasmányokkal a mesehallgatásra. A mesekönyvek, gyerekkönyvek kiválasztásában nagy felelősség hárul a szülőkre, nagyszülőkre, majd később a pedagógusokra. Nem mindegy az sem, hogy milyen illusztrációk kísérik a szöveget a könyvben, hiszen ezáltal formáljuk vizuális és esztétikai ízlésüket. A beszédértés, beszéd, figyelem, megfigyelő képesség, képzelet képezik majd alapját az óvodai, iskolai munkának, olvasás és írás tanulásának. Ezért ilyen fontos erről szülőknek beszélni. Ilyen és ehhez hasonló témákról szólnak előadásaim, melyeket lassan 5 éve, különböző helyszíneken és alkalmakkor (óvodákban, tanítóképzőkben, könyvtárakban, szülőértekezleteken, baba-mama klubbokban stb.) tartok.

Visky Annával beszélgettünk gyerekkönyvkiadásról, gyerekkönyvekről

Visky Annával beszélgettünk gyerekkönyvkiadásról, gyerekkönyvekről

Király Kinga Júlia kérdezett. Én válaszoltam.

Király Kinga Júlia kérdezett. Én válaszoltam.

Kalandozás gyermekirodalomban

Kalandozás gyermekirodalomban

Gyermekirodalmi projekt

Gyermekirodalmi projekt

Iskolai gyermekirodalmi projekt

Iskolai gyermekirodalmi projekt
Népmese napja-2017. szept. 30.

Együtt a fogyatékkal élőkért konferencia, Csíkszereda 2014.

Együtt a fogyatékkal élőkért konferencia, Csíkszereda 2014.
Segít a mese - Mese a gyógyításban

Előadás az irodalomhallgatásról

Előadás az irodalomhallgatásról

Mese és játék

Mese és játék

Műhelymunka

Műhelymunka
A papírszínház mint gyógypedagógiai eszköz

21. Könyvvásár - Szabó T. Anna volt a vendégem

21. Könyvvásár - Szabó T. Anna volt a vendégem

Az erdélyi gyermeklíra népszerűsítéséért

Az erdélyi gyermeklíra népszerűsítéséért

19. Marosvásárhelyi Nemzetközi Könyvvásár

19. Marosvásárhelyi Nemzetközi Könyvvásár

Író-olvasó találkozó

Író-olvasó találkozó
A Gutenberg kiadó legújabb lapozójának, Lövétei-Lázár László Lázár-kert című könyvének bemutatója

Mesélnek a képek...

Mesélnek a képek...

Előadás a gyerekkönyvekről a magyar népmese napján - 2013, a Védem Egyesület szervezésében

Előadás a gyerekkönyvekről a  magyar népmese napján - 2013, a Védem Egyesület szervezésében

Előadás kismamáknak a Caritas Korai fejlesztő Központban

Előadás kismamáknak a Caritas Korai fejlesztő Központban

Boldogabb gyermekekért! - program

Boldogabb gyermekekért! - program
Papírszínházas meseolvasás - meseszombat

2012. január - Caritas Korai nevelő és fejlesztő központ

2012. január - Caritas Korai nevelő és fejlesztő központ
Előadás az olvasóvá nevelés kisgyerekkori megalapozásáról

Beszélgetés a kisgyerekkori olvasóvá nevelésről - 2011

Beszélgetés a kisgyerekkori olvasóvá nevelésről - 2011

Papírszínház a játszóházban

Papírszínház a játszóházban

A magyar kultúra napja - felolvasási maraton

A magyar kultúra napja - felolvasási maraton

A minőségi gyerekkönyvekről

A minőségi gyerekkönyvekről

Mit, mikor és miért olvassunk fel gyerekeknek? - Előadás Csíkszereda, 2010.

Mit, mikor és miért olvassunk fel gyerekeknek? - Előadás Csíkszereda, 2010.

A tanítóképzőben

A tanítóképzőben

2011. január

2011. január

Kolozsvár - Mátyás napok - Gutenberg Kiadó könyvbemutatója

Kolozsvár - Mátyás napok - Gutenberg Kiadó könyvbemutatója

Marosvásárhely - Cserealjai Református Templom

Marosvásárhely - Cserealjai Református Templom

Előadás az erdélyi gyerekkönyvkiadásról, A magyar népmese napja, Sepsiszentgyörgy, 2009.

Előadás az erdélyi gyerekkönyvkiadásról, A magyar népmese napja, Sepsiszentgyörgy, 2009.

Csíkszereda

Csíkszereda

Csíkszereda - Papírszínház

Csíkszereda - Papírszínház

Papírszínházas meseolvasás a könyvvásáron

Papírszínházas meseolvasás a könyvvásáron

Marosvásárhelyi könyvvásár-2010

Marosvásárhelyi könyvvásár-2010
Papírszínházzal kezdődtek a vásár gyerekprogramjai

Kommentek

Kommentek
"...és arra gondoltam kellene fiacskának is vásárolni valamit. De eltévedtem az ajánlatokban, a könyvrengetegben. Aztán meg tanácstalanul arra gondoltam még várok... Ettől az előadástól meg pont azt kaptam, amire szükségem volt: útmutatást, sok-sok könyvajánlatot (lépésről lépésre), példát és nem utolsósorban lelkesedést!"

"...már számolgatom, melyik könyvet mikoris vegyük meg a Manónak:)"

Publikáció

1. Tantervi követelmények és ehhez viszonyított eredmények az elemiben, Közoktatás, 1998/ január, XII/1, p. 4-5.



2. Múzeumpedagógiai lehetőségek, Közoktatás, 2001/július, XII/6, p. 1., 4-6.



3. Élethosszig tartó tanulás, Közoktatás, 2003/október, XIV./10, p.1, 14-15.



4. A tanulók motiválása az élethosszig tartó tanulásra, Közoktatás, 2003 /november, XIV/11 p. 14-15.



5. A permanens nevelés fogalmi kérdései és szükségessége, Magiszter (Pedagógusok szakmai-módszertani folyóirata), 2003. I/1. p. 42.



6. A tanulási képességek fejlesztése, Közoktatás, 2004 /aprilis., XV/4, p. 1, 4-7.



7. Marci és az irodalom, avagy hogyan lépett be Marci a könyvek csodálatos világába, Magyar Református Nevelés - Gyermekirodalom (külön szám), XV. évfolyam. 2009/ 3. szám



8. A Koinónia Kiadó gondozásában megjelent gyerekkönyvek, http://www.koinonia.ro/news_single.php?session=1836121107&lang=1&newsid=607.,



9. Ki érti meg az állatok nyelvét? (Szűcs Teri Hogyan lett füle az erdőnek? című könyvéről), Lató Szépirodalmi Folyóirat 2009/November.http://www.lato.ro/article.php/Ki-érti-meg-az-állatok-nyelvét/1492/



10. Népmesegyűjtemények mint az erdélyi gyermekirodalom kiapadhatatlan forrásai, Csodaceruza (Gyermekirodalmi folyóirat könyvtárosoknak, pedagógusoknak, szülőknek), 42. szám, VIII. évfolyam, 2009.



11. Az erdélyi gyermekirodalom utóbbi évtizede, Korunk, 2010/5.



12. Az olvasóvá nevelés és a gyermekirodalom tanítása közti összefüggések, In: Iskola a mélyben, iskola a magasban, Barabás László (szerk.), Mentor Kiadó, Marosvásárhely, 2010.



13. Fekete-e a Feketeleves? (László Noémi gyerekkönyvéről), In: Csodaceruza, 2010/48.



14. Sorozatok - a gyerekek kedvencei, In: Csodaceruza, 48.



15. A jó gyerekkönyv ismérvei, In: Hargita népe, 2011. július 18. http://hnepe.files.wordpress.com/2011/07/11070808.pdf



16. Közelebb a titokhoz (Szabó T. Anna gyermekversei), In. LÁTÓ Szépirodalmi folyóirat, 2012/11.



ttp://www.lato.ro/article.php/K%C3%B6zelebb-a-titokhoz-Szab%C3%B3-T-Anna-gyermekversei/2494/







Olvasóvá nevelés

Olvasóvá nevelés
A mese összeköti az embereket. Így ismertem meg, az olvasás kapcsán, Szilágyiné Gálos Ildikót, Az olvasóvá nevelés megalapozása kisiskolás korig című könyv szerzőjét, akit vendégként tisztelhettünk városunkban. Könyvéből idézek: "Milyen odaadás, mennyi mindenről megfeledkező áhítat ül ki a mesét hallgató gyermek arcára… Az önfeledt boldogságnak, a figyelő ámulatnak ezt a teljességét később már sohasem, vagy az életnek csak egész ritka perceiben éli át. Csodálkozhatunk-e, ha legtöbb anya szívesen mesél gyermekeinek? A mese különösen közel hozza őket egymáshoz: mintha megosztanák a varázslatot, mintha együtt röpülnének a griffmadár hátán… Csak sajnálni lehet azt az anyát, aki ezt az örömet megtagadja magától. Az igazán sajnálatra méltó persze az a gyermek, aki mese nélkül vagy mesét ritkán hallva nő fel. (Hermann Alice)
"Emlékezni is jó egy könyvet, nem csak olvasni; emlékeiben nagyobb és regényesebb, keverednek benne más olvasmányélmények és személyes emlékek. A jó könyv az így működik, növekszik, mozog bennünk (míg mi alszunk)" (Esterházy)

Szakirodalom (Mese és gyermekirodalom)

Szakirodalom (Mese és gyermekirodalom)
"A mese és a vers mindig a gyermek valóságos lelki és érzelmi színvonalán fejti ki hatását. Hogy egy gyermeknek egy adott életkorban melyik mese a legfontosabb, teljességgel attól függ, hogy éppen hol tart a lelki fejlődésben, hogy éppen milyen problémák foglalkoztatják leginkább. (Bruno Bettelheim)

Nagy Olga: A táltos törvénye

Nagy Olga: A táltos törvénye

Boldizsár Ildikó: Mesepoétika

Boldizsár Ildikó: Mesepoétika

Honti János: A mese világa

Honti János: A mese világa

Boldizsár Ildikó: Meseterápia

Boldizsár Ildikó: Meseterápia

Bálint Péter (szerk.): Közelítések a meséhez

Bálint Péter (szerk.): Közelítések a meséhez
A Közelítések a meséhez kibővített konferencia-anyag és hiánypótló tanulmánykötet egyszerre. Beteljesíti a szerkesztő azon törekvését, hogy a témáról interdiszciplináris diskurzust közvetítsen.

Bálint Péter (szerk.): A meseszövés változatai

Bálint Péter (szerk.): A meseszövés változatai
Mesekincsünk sokoldalú megközelítésének és értelmezésének néhány újabb lehetőségét veszi számba a kötet.

Szávai Ilona (szerk): Mint a mesében?

Szávai Ilona (szerk): Mint a mesében?

Lovász Andrea Felnőtt gyermekirodalom

Lovász Andrea Felnőtt gyermekirodalom

Gyermekkönyvek vonzásában

Gyermekkönyvek vonzásában

Bálint Péter (szerk.): Változatok a gyermeklírára I-II.

Bálint Péter (szerk.): Változatok a gyermeklírára I-II.
A szerzők nem titkolt szándékai közé tartozott az is, hogy tisztázzák a gyermeklíra fogalmát; meghatározzák vagy csak körülírják annak a birodalomnak a határait, ameddig ez a fajta líra terjed; felkutassák azokat a "holt" vagy kortárs költőket, akik méltók arra, hogy a csodára és tiszta forrásra vágyó gyermekek színe elé kerüljenek.

Komáromi Gabriella: Elfelejtett irodalom

Komáromi Gabriella: Elfelejtett irodalom

Lovász Andrea: Jelenidejú holnemvolt

Lovász Andrea: Jelenidejú holnemvolt

Végh Balázs Béla: A gyermekirodalom változatai

Végh Balázs Béla: A gyermekirodalom változatai

Pompor Zoltán: A hétfejű szeretet

Pompor Zoltán: A hétfejű szeretet

Statisztikám megtekintése

Szávai Ilona (szerk.): Fordulópont 52.

Szávai Ilona (szerk.): Fordulópont 52.

Kiss Judit: Bevezetés a gyermekirodalomba

Kiss Judit: Bevezetés a gyermekirodalomba
Vízjel téma. Üzemeltető: Blogger.