2021. május 18., kedd

Fóris-Ferenczi Johanna: Teszetosza Matati

 


Az elmúlt év gyermekirodalmi megjelenéseit vizsgálva örömmel nyugtázhatjuk, hogy bár a járvány miatt lényegesen kevesebb gyerekkönyv jelent meg a tervezettnél, a 2020-as év számos meglepetést tartogatott az erdélyi gyerekkönyvkiadás terén.

Az egyik ilyen meglepetés a kolozsvári Ábel Kiadó gondozásában megjelent Teszetosza Matati című meséskönyv volt, melynek elsőkötetes szerzője a székelykeresztúri születésű, Kolozsváron élő 29 éves Fóris-Ferenczi Johanna. Miközben számos szálon kapcsolódik a klasszikus és a kortárs gyermekirodalmi hagyományokhoz, a szerző által teremtett sajátos mesei univerzum lényegesen új hangot képvisel az erdélyi kortárs gyermekprózában.

Fóris-Ferenczi Johanna meséi a titokról szólnak. Arról a titokról, amit mindenkinek magának kell az életben megfejtenie. És milyen más helyszín lenne erre alkalmasabb, mint az Erdő, a maga jelképes, léleksimogató erejével. Amint az utolsó fejezetekből megtudhatjuk, Matati meséit Firnyákos Babadu, a könyv egyik szereplője meséli el a szerzőnek, aki egy teljes nap alatt keresi és találja meg a dolgok lényegét. A történetmesélés és a humor gyógyító, önfejlesztő jelentőségét így fogalmazza meg a kötet végén a szerző: „az egzisztenciális krízisek is humorban érlelődnek élhetővé.”

Matati meséi a Láthatatlan Erdőben játszódnak, abban az erdőben, ahol a Csend lakik. Az erdő a mesékben, a gyermekirodalmi alkotásokban szimbolikus tér. A lelki érlelődés, a megvilágosodás, vagy mondhatjuk úgy is, a jungi kollektív tudat közege. Milne Micimackójának Százholdas Pagonya, Lázár Ervin Négyszögletűje, Fodor Sándor Csipikéjének Erdeje, hogy csak egy pár fontosabb művet említsünk, mind olyan helyek, ahol a lélek megnyugszik, a gondolatok és igazságok megérlelődnek. Az erdő, ugyanakkor, közösségi tér. Az elesettek, a szomorúak, az „útonállók” találkozó helye. Matati Láthatatlan Erdeje is egy ilyen tér. A szerző a hagyomány közelében marad, de egyéni hangon alakítja a tradicionális toposzokat.

Műfajilag nehéz körülhatárolni a művet. Tulajdonképpen mesék laza fűzére teszi ki a 74 oldalnyi kötet anyagát. A két fejezetre tagolódó 14 mesét a szereplők tartják össze, pontosabban maga a főszereplő, Matati. Az első fejezet (Teszetosza Matati) némileg elkülönül a második fejezettől (Összeáll a kép), ez utóbbiban, ugyanis, a szerző átvált az első személyű beszédmódra. Itt derül fény, egyrészt, a szerző és Matati lelki rokonságára, másrészt az elbeszélő és Matati viszonyára. Jogos tehát az olvasó feltételezése, miszerint Matati tulajdonképpen a szerző alteregója.

Matati és társai saját otthonukban laknak, a maguk életét élik, egy olyan világban, ahol mindenki megőrizheti egyéniségét. Matatinak vannak „nem kívánatos” vendégei is, akik magaviseletükkel, bosszantják, sőt feldúlják Matati lelki nyugalmát (lásd Numel), de a mesei világokban megszokhattuk a jó és a rossz egymásnak feszülését. Itt mégsem beszélhetünk egy klasszikus népmesei konfliktusról. Inkább átlényegül ez a konfliktus egy pluralista társadalom természetes megnyilvánulásává, amelyben a „másság” kérdése alapvetően a hozzáállással, pontosabban az elfogadással és nem a szembeszegüléssel kapcsolatos.

A második fejezet Firnyákos Babadu című alfejezete a mesék keletkezését árulja el nekünk. Az erdő izgalmas hely, ahol furcsa emberekkel, képzeletbeli lényekkel találkozik az ember. Mindez csakis azokkal történhet meg, természetesen, akik hisznek a csodákban. Ebből mi más következik, minthogy a hétköznapi csodák mentén születnek a mesék, melyek rólad, rólunk szólnak. Mert ha Matati egy senki, akkor lehet bárki, mindenki.

Elgondolkodtatóak azok a filozófikus, spirituális  tartalmú részek, mint például Teszetosza Matati és a Csend vagy a Teszetosza Matati és az úszómedence, melyben sokatmondó a főszereplő a Csenddel való találkozása. Kérdéseinkre az igazi választ csakis a csend adhatja  meg, a válasz ugyanis bennünk van. „Akinek nincs szüksége, hogy kérdezzen: közös a felelettel.”  - írja Weöres Sándor A kimondhatatlan című versében. Valami ilyensmiről van itt szó, amikor így szól a Csend Matatihoz: „Amíg velem nem vagy jóban, addig senkivel sem leszel igazán jóban.”, majd később: „És akkor Matati újra találkozott a Csenddel. Nagyon nagy csend volt, és valamiféle mámoros kábulat lett úrrá rajta. Akkor már nem érezte Numel szorosan ráfonódó karjait, nem hallotta hangját sem. Egyedül voltak: ő és  a Csend …Tökéletes volt.”

A kötet kevés szereplőt vonultat fel, viszont a maga módján mindegyik különös egyéniség. Teszetosza Matati jelleméről már a neve is sokmindent elárul. A szerző a beszélő nevek írói hagyományát követve az adott szereplő egy-egy jellemző tulajdonságát emeli ki: Toroktörő Reszete, szivaros Hörghurut Krákota, a fázós Hiperterm Hidegráz, Cicakakk Nózita, Nincslevegő Fuldokli. Legjobb barátja Firnyákos Babadu, aki nagyon jól ismeri Matati morcos, szomorú természetét, és tudja, mikor és mivel lehet barátját jókedvre deríteni.

Maga Matati egy igen szerethető figura. Olyan valaki, aki reggel órákig azon gondolkodik, hogy teát vagy kávét igyon. Mélabús, szomorúságra hajló természtéből adódóan szereti az egyedüllétet, finom cseresznyeszirupot főz, szeret olvasni, erdőben sétálni, nem kedveli a társaságot, nem szereti a váratlan vendégeket és a meglepetéseket. Szereti, ha minden a megszokott rendben történik. Furcsaságai ellenére nagyon kedves jellem, a szerző által rokonszenvvel megrajzolt alakjával könnyen belopja magát az olvasó szívébe. Alkatilag Lázár Ervin Bab Bercijét idézi fel bennünk, akihez hasonlóan Matati is egy magányos,  aggodalmaskodó, érzékenylelkű, ugyanakkor jószívű teremtés.  

Matati több szálon kapcsolódik Lázár Ervin világához. Először is a lírai szomorúság, mely behálózza az egész kötetet, másrészt a természetközelség, az erdőnek mint szimbólikus közösségformáló térnek a szerepeltetése, a szereplők bumfordisága, „teszetoszasága”, az elbeszélő humora, mely áthatja az előadásmódot, mind mind olyan jellemzők, amelyek a Lázár Ervin írói művészetét juttatják eszünkbe.

A klasszikus tradíciók mellett a mű az erdélyi hagyományokban gyökerezik, ugyanis a magányos és társas lét kiegészülése, az erdői milliő, a váratlan, rosszindulatú látogatók, Fodor Sándor Csipikéjét idézik. A kortársak közül a mű Demény Péter Sünödijéhez áll nagyon közel. Elsősorban a főszereplő alakja, a mű filozófikus jellege, az előadásmód lírikussága és a személyessége rokonítja a két alkotást.

Fóris-Ferenczi Johanna könyve azt igazolja, miszerint, ma már szinte lehetetlen olyan merőben új mesei világot teremteni, mely valamilyen formában ne kapcsolódna a gyermekirodalmi hagyományokhoz. Az intertextualitás, a különböző gyermekirodalmi szövegek párbeszéde,  ugyanakkor feldúsítja, gazdagítja a mű olvasatait, értelmezési lehetőségeit, egyben kijelöli helyét a kortárs gyermekirodalmi tendenciák tekintetében, beilleszti a mai gyermekirodalmi alkotások vonulatába.

A szerző szövegvilága egyszerű, közvetlen, néhol humorral átitatott. Visszafogottsága, alázatot kelt, illik a bemutatott mesei univerzumhoz. A kötet egyediségét növelik a szintén fiatal képzőművész, Juhász Szilárd rendkívül eredeti, szürrealisztikus illusztrációi.  Egyszerűségükben elgondolkodtatóak, inspirálóak, ugyanakkor mélyek, csodálatosan simulnak a szerző sajátos szövegvilágába.

Matatiékat olvasva egy erős vágy fogalmazódik meg az olvasóban: szeretnénk még többet olvasni a szerzőtől!

A könyv 2020-ban a kolozsvári Ábel Kiadó gondozásában jelent meg. A kiadó érdemei közé tartozik, hogy felkarolja a pályakezdőket. Útjára indítani egy még ismeretlen fiatal szerzőt, ugyanis, nem kis bátorság és felelősség.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése