Korszerű pedagógiai felfogásban a jövő iskolája csak
úgy tudja betölteni nevelési funkcióját, ha az adott társadalmi
követelményeknek megfelelően figyelembe veszi és kiaknázza azokat az iskolán
kívüli nonformális és informális nevelési lehetőségeket, amelyeket a különböző
kulturális intézmények, nonprofit szervezetek, alapítványok, egyesületek,
nevelési és kulturális központok szervezett vagy kevésbé szervezett keretek
között nyújtanak az egyén társadalmi beilleszkedésének segítése, más szóval a
szocializációs, illetve az enkulturalizációs folyamat elősegítése céljából. A
kerettanterv alapelveiben tükröződő mai modern oktatáspolitikai tendenciák
közül (szelekció elve, a funkcionalitás elve, a koherencia elve, az
esélyegyenlőség elve, a deszcentralizálás és a társadalomhoz való viszonyítás
elve) a szociális partnerség az utóbbi kettővel mutat szoros összefüggést. A
deszcentralizálás elve ugyanis, egyrészt szabadságot biztosít minden iskolának
a helyi tanterv tervezésében, vagyis abban, hogy helyi kezdeményezések alapján
önmaguk határozzák meg a tanulók programjának egy részét a kerettanterv
alapján, másrészt figyelembe véve a helyi sajátosságokat, lehetőségeket és
erőforrásokat, valamint a tanulók érdeklődését olyan sajátos nevelési
projekteket dolgozzanak ki és valósítsanak meg, amelyek túlmutatnak a tanórai
keretek között folyó hagyományos oktatási-nevelési folyamaton. A társadalomhoz
való viszonyítás elve hasonlóképpen az iskola és más kulturális intézmények,
nevelési szervezetek, alapítványok közötti partnerséget, kapcsolatot
hangsúlyozza.
Jelen tanulmány egy több
intézmény között megvalósuló partnerkapcsolaton, illetve egyezményen alapuló
nevelési projektet mutat be, mely az évente megszervezett Marosvásárhelyi Nemzetközi
Könyvvásár keretén belül zajlik. Tulajdonképpen két egymást kiegészítő,
némiképp elkülönülő, mégis szoros összefüggést mutató projektről van szól,
melyet a következőkben külön tárgyalok.
Olvasd el, és
játssz velünk! olvasóvetélkedő
A projekt
témája:
A kisiskoláskori irodalmi nevelés
meghatározó az olvasóvá válás folyamatában, hiszen ekkor ismerkedik meg a
gyerek a könyvekben rejlő teremtett világokkal, ekkor válik befogadóvá,
műélvezővé. Ekkor tehetjük érzékennyé a gyereket az irodalom iránt. Ezért képezi
alapját ez az időszak az olvasóvá válásnak. Az olvasóvá nevelés az anyanyelvi
nevelés első tíz évében valósul meg. Ezt tekintjük az olvasási kedv
felkeltésének kritikus időszakának. Az 5. évfolyamtól már az olvasási kedv
fenntartása a cél egészen a középiskolás korig. Az olvasóvá nevelés nem csak az
iskolai oktatás feladata, és nem csak a pedagógus felelőssége, hanem
többtényezős folyamat függvénye: kialakulásában szerepe van a kortárs
csoportnak, illetve mindazoknak a társintézményeknek, akik felelősséget
éreznek, fontos ügyüknek tekintik a fiatal generáció művelődését, olvasóvá
nevelését. Az olvasóvá válás folyamatában tehát fontos, hogy megteremtsük,
illetve kiaknázzuk azokat az iskolán kívüli alkalmakat, melyek lehetőséget
teremtenek a hagyományos iskolai tanítás kiegészítésére. Ennek nagyszerű
lehetősége a különböző országos rendezvények, vásárok, fesztiválok keretén
belül zajló vetélkedők.
A projekt célja:
Az Olvasd el, és
játssz velünk! olvasóvetélkedő célja a tanulók olvasási kedvének felkeltése
kortárs gyermekirodalmi alkotások segítségével.
Partnerek:
1. Mihai
Eminescu Pedagógiai Líceum, 2. Romániai Magyar Könyves Céh, 4. Marosvásárhelyi
Kulturális Központ, 5. Polgármesteri Hivatal, 6. Maros
Megyei Tanács, 7. Mentor Kiadó stb.
Célcsoport:
A vetélkedőt
három kategórián belül hirdettük meg 3. osztálytól 12. osztályig. I. kategória:
3-4. osztály, II. kategória: 5-6.osztály, III. kategória: 9-12. osztály. Az
alsó korhatár kijelölését azért tartjuk indokoltnak, mert az önálló olvasás
képességének kialakítása a Romániai NAT követelményeinek megfelelően a III.
pedagógiai szakasz elején feltételezhető.
A vetélkedő
ideje:
A vetélkedőt
2014-ben indult el. Idén, 2017-ben negyedik
alkalommal hirdettük meg a versenyt.
A vetélkedő
leírása:
A különböző
korosztályok életkori sajátosságait és érdeklődését figyelembe véve
kortárs minden kategóriának más-más
gyermek-és ifjúsági irodalmi alkotásokat jelölünk ki elolvasásra. A versenyt
szeptember 2. hetében hirdetjük meg a sajtóban, a könyvvásár honlapján, illetve
különböző erdélyi online felületeken. A vetélkedőre 3 fős csapatok
jelentkezhetnek. Egy osztályből maximum 2 csapat. A jelentkezési határidőtől az
első fordulóig e jelentkezőknek a kijelölt műveket kell elolvasniuk. Tíznél
több csapat jelentkezése esetén előválogatásra kerül sor. Az elődöntős
feladatlap alapján, melyet elektronikus formában megoldva október végéig kell a
csapatoknak beküldeniük, egy szakmai zsűri kiválasztja azt a 7-8 csapatot, akik
bejutván a döntőbe, a könyvvásár ideje alatt, vagyis november második
hétvégéjén ismét lehetőséget kapnak a megmérettetésre. A győztes csapatok
képviselői gazdag könyvjutalomban részesülnek. Azoknak a gyerekeknek, felkészítő
pedagógusoknak, akik résztvesznek a játékban, illetve támogatják és
tanítványaik körében népszerűsítik vetélkedőnket, emléklapot küldünk, illetve
meghívjuk a könyvvásár különböző gyermekprogramjaira: író-olvasó találkozókra,
könyvbemutatókra, előadásokra, koncertekre. Ezáltal is további olvasásra
ösztönözzük, kultúrafogyasztókká neveljük őket.
A vetélkedő
kiértékelése részvétel alapján
Az először
2014-ben meghirdetett vetélkedőre 90 csapat jelentkezett. Ezután a résztvevők száma évről évre
növekedett elérve idén a 239 csapatszámot, ami 717 olvasó diákot jelent.
A következő táblázat a csapatok részvételi
arányát, illetve kategóriánkénti eloszlását mutatja:
Kategóriák
|
2014.
|
2015.
|
2016.
|
2017.
|
Összesen
|
1.Kategória (3-4. o.)
|
26
|
32
|
63
|
41
|
162/486
|
2.Kategória (5-8. o.)
|
39
|
50
|
103
|
163
|
355/1065
|
3. Kategória (9-12. o.)
|
25
|
16
|
22
|
35
|
98/294
|
Összesen
|
90/270
|
98/294
|
188/564
|
239/717
|
615/1845
|
1.
számú
ábra
A táblázat csapatonként kategorizálja a
résztvevőket. Ha ezeket a számokat megtriplázzuk, kiderül a résztvevő diákok pontos
száma. A táblázatból az is kiderül, hogy melyik kategóriában jelentkeztek
legtöbben a vetélkedőre (5-8.), illetve melyik az a korosztály, akit a
legnehezebb megszólítani (középiskolások). További kutatás tárgyát képezhetné a
résztvevő tanulók megyék szerinti vagy az iskolák szerinti eloszlása.
A vetélkedőn évről évre új csapatok is
jelentkeznek, de találunk olyan jelentkezőket is, akik minden évben feliratkoznak
versenyünkre, és kiolvassák az általunk kijelölt könyveket. Előfordul az is, a
pedagógusok elmondása alapján, hogy a pedagógusnak nehezére esik kijelölni azt
a két csapatot, aki képviseli az adott osztályt a versenyen, ezért jelentkezés
előtt helyi szinten előzetes felmérést, elődöntőt tartanak. Utólag pedig
osztályszinten vagy iskolaszinten azok számára is megtartják a versenyt, akik a
korlátozott létszám miatt kimaradtak a vetélkedőből. Ez egyfajta „olvasási
mozgalmat” indít el a tanulók körében.
Az
olvasásra kijelölt művek megválasztása, a vetélkedő feladattípusai:
Az
olvasásra kijelölt műveket jelen tanulmány írója, egyben a vetélkedő
ötletgazdája válogatja ki olyan kortárs alkotásokból, amelyek nemzetközi vagy
hazai gyerekkönyvsikerek, vagyis rangos irodalmi díjakat nyertek. Igyekszem
magas esztétikai értékkel rendelkező, színvonalas műveket kijelölni, melyek
nyelvezetükben, tartalmi és formai sajátosságaikban illeszkednek a mai gyerekek
olvasóigényeihez.
Az
elődöntős feladatlapokat és a döntős feladatlapokat szintén jómagam állítom
össze. A feladatok között általában kérdés-felelet típusú, feleletválasztásos,
szógyűjtő, szómagyarázó, illetve kreatív írásbeli feladatok (pl. könyvajánló
írása, kedvenc rész kiragadása a műből és közönség előtt való megjelenítése)
szerepelnek. A 3 tagú csoportok közös feladatvégzése elősegíti a diákok közötti
együttműködést, és lehetőséget nyújt az olvasmányélmények közös feldolgozására,
megvitatására.
A
vetélkedő költségevetése:
A
verseny költségvetése meghaladja a 4 500 lejt. Ugyanis kategóriánként az első 15
jelentkező (45) csapat az olvasásra kijelölt műveket ingyen kapja. A döntőbe
bejutott csapatok minden egyes tanulója (3x24) ajándékkönyvben részesül. Az
első három helyezést elért csapatok szintén 3-4 könyv nyereményesei. A diákok
részvételét hasonlóképpen jutalmazzuk. Legtöbbször azzal, hogy meghívjuk a
kijelölt könyvek szerzőjét, hogy találkozhassanak olvasóikkal. Idén közel 750 gyerek részesül ilyen
nyereményben.
A
Marosvásárhelyi Nemzetközi Könyvvásár gyerekprogramjai
Tanulmányom
utolsó felében a könyvvásár alkalmából megszervezett gyerekprogramokat
ismertetem. A 2012-ben kötött
együttműködési szerződés értelmében, mely a Romániai Magyar Könyves Céh (RMKC),
a Marosvásárhelyi Kulturális Központ, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház és
többek között a Marosvásárhelyi Pedagógiai Líceum között jött létre, a
könyvvásár keretén belül elindítottuk a gyerekeket megszólító kulturális
programokat. A 3 napos rendezvény az elmúlt 5 éve alatt több 100 különböző
gyerekprogramokkal várta az érdeklődőket. A program összeállításakor
pszichopedagógiai, illetve összművészeti kritériumokat, valamint az életkori
sajátosságokat tartottam szem előtt. A programok elsősorban a könyvhöz, az
olvasáshoz kötődtek. A kisebbeknek puhakönyves foglalkozásokat,
gyerekkoncerteket, gyermekelőadásokat, az óvodásoknak bábelőadásokat,
mesepedagógiai foglalkozásokat, míg a kisiskolásoknak rendhagyó irodalomórákat,
verses műhelyeket, könyvbemutatókat, író-olvasó találkozókat, színházi
előadásokat, koncerteket szerveztünk. A programokon önkéntes diákok, a
Marosvásárhelyi Mihai Eminescu Pedagógiai Líceum tanító-óvónő szakos tanulói
segítették munkámat. Célom kettős volt: a gyerekeknek meghirdetett
rendezvényeken, tevékenységeken, foglalkozásokon kívül a leendő pedagógusok
elsajátítsák az iskolán kívüli nevelés szervezési kérdéseit, illetve
kipróbálják maguk is gyakorlatban a nemformális nevelés módszereit, eljárásait.
A
foglalkozások célja:
A
gyerekek tanintézményen kívüli irodalmi, művészeti nevelésének, művelődésének
elősegítése, az iskolai oktatás nonformális keretek között történő
kiegészítése.
A
gyerekprogramok értékelése:
A
több mint 100 programra az 5 év
alatt (2012-1017) hozzávetőlegesen 10 000 gyerek látogatott el. Úgy
gondolom, hogy mind az olvasóvetélkedő, mind a könyvvásár keretén belül
megszervezett gyermekprogramok elérték céljukat, a különböző kulturális
élmények biztosításával hozzájárultak a gyerekek művelődéséhez, esztétikai,
értelmi és érzelmi fejlődéséhez, a hagyományos kulturális értékek átadásához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése