Sokszor feltesszük a kérdést,
hogy hogyan lehet olvasóvá nevelni a
gyerekeket? Sokat gondolkoztam a kérdés megválaszolásán, de sohasem
sikerült kibontani az összefüggéseket a maguk teljességében.
Mivel leggyakrabban kismamák kérdeznek, az alapok felől közelítem meg a kérdést.
Mivel leggyakrabban kismamák kérdeznek, az alapok felől közelítem meg a kérdést.
Úgy gondolom, hogy csak az az
anya tudja elültetni az olvasás iránti vágyat, aki az anyává válással
párhuzamosan gyermeki lélekkel tud örülni az életnek, gyermeki kíváncsisággal
tudja belevetni magát a világ újrafelfedezésébe. Természetesen ennek a
folyamatnak a feltétele az ősi emberi kíváncsiságon túl, a szeretet.
Az anya a gyermeke megszületésével valami isteni
eredetű változásnak, fejlődésnek a tanújává válik. Részese egy olyan
folyamatnak, amelyet csúnya szóval egyedfejlődésnek, személyiségfejlődésnek
nevezünk. Igazából az emberré válás csodálatos folyamatának, annak tudatos
átélésének tanúi lehetünk. A gyermek másképpen lát, mint mi. Weöres Sándor,
Hamvas Béla sejtették meg ezt a titkot: a gyermeki világlátás fantasztikumát. A
gyermek mágikus gondolkodása, világban való benneléte, az élet megélése a maga
teljességében, ez az, aminek ismeretében minden igazi költő, író fejet hajt a gyermeki előtt. (Weöres
mondta valahol, hogy minden gyermek költő.) Az ősi, az igazi, a teljes, a
mágikus, misztikus, a valódi jelzőkkel illetett világkép. Amit mi felnőttek
elveszítettünk azáltal, hogy felnőttünk, és szerepeket játszunk, hogy
megfeleljünk a társadalmi elvárásoknak.
Pedagógusként most értettem meg a
nevelés meghatározásának spekulatív voltát, amikor azt tanítjuk, hogy a nevelés
nem más, mint személyiségfejlesztés, vagyis az egyén társadalmi beilleszkedésének segítése. Már
régen rossz, ha a társadalmi elvárások mentén közelítünk a gyerekhez, ha
szerepekre tanítjuk őket. És most értettem meg a rousseau-i antipedagógia,
nemnevelés lényegét, akkor vagyunk jó
nevelők, ha nem nevelünk.
És ezt a gondolatot
továbbfolytatva, az olvasóvá nevelés sem
mint egyfajta tudatos, célirányos folyamat tételezhető, hanem a spontán
szeretet, és gyermekkel való együttlét, a gyermekünkkel való közös újraalkotása
a valóságnak, a gyermekkel való közös újrafelfedezése a világnak, de úgy, hogy
a gyermeki gondolkodást követjük, próbáljuk a gyermek szemével látni a
valóságot, egykori gyermeki mivoltunknak az újrafelfedezése, gyermekkorunk
újraélése által. Igy indul az olvasóvá nevelés. Anyaként meglesek valamit abból
a titokból, amely képességet én, felnőttként már rég elveszítettem, de
gyermekem ismét megtaníthat rá. Olvasóvá nevelés, esti meseolvasás, az én
felfogásomban nem más, mint ráhangolódni egy szövegre, a gyermekem
jelenlétében, miközben ő irányít, az ő értelmezését próbálom magamévá tenni. Az
olvasás, az értelmezés aktusa játék – írta Gadamer. Azt tanítjuk, hogy csecsemőkorban a könyv
játéktárgy. Ilyen vonatkozásban, a a meseolvasás, mesemondás sem más, mint játék.
(A játék viszont egy igen komoly dolog.)
Mikor olvasunk a gyermeknek, játékra hívjuk a gyermeki képzeletet, a gyermeki
megértést, hogy általa megfejtsük a titkot. A létezés titkát. A valódi mese
élni tanít. Mondják a nagyok. A gyermek tudja ezt. Jobban érti a mesét, mint
mi. Mert egy ősi tudás, jelrendszer, szimbólumrendszer birtokában van. Nem kell
értelmezni, lefordítani neki a mesét. Érti ő. Ezt kellene valahogy eltanulni
tőle.
Mesét olvasni a gyereknek azt
jelenti, hogy nyitott lenni a gyermeki értelmezésre. Annyit jelent, mint együtt
lenni a gyermekkel, miközben ő elképzel egy világot, miközben ő a hallottak
alapján értelmezi a világot. A jelenlét, a
világban való benne lét ez a gyermeknevelés. És ennek avatott és ünnepi
aktusa a meseolvasás. Szövegek, melyek által együtt lehetünk gyermekünkkel a
valóság felfedezésében, a világot értelmező, az életet megismerő gyermeki
elmével. Igy köt össze szöveg szülőt és gyermeket. (Móra Ferenc nevezi szülőnek
az édesanyát. Mintegy az anyának kisajátítva a fogalmat. Mikor gyermekemnek
olvastam a Kincskereső kisködmönt, ezen ő igen elcsodálkozott. „S akkor apa nem szülő?” Móraferenci értelemben nem.
Milyen egyszerű.)
Az olvasóvá nevelés a kötődéssel
kezdődik. Az anya-gyermek közötti kötődés képezi alapját. Mikor mesét olvas az
anya a gyermeknek olyan, mint mikor a síró gyermekét ölébe vevő anya a ritmust,
és a szavak erejét hívja segítségül a felborult rend helyreállítása céljából, a
feszült lélek megnyugtatására. S mivel a szavaknak, a ritmusnak mágikus erejük
van, nyugtatásképpen hatnak a lélekre. Így biztosítja a ritmus, a szó, az ének,
az ismétlés az ősbizalom törvénye alapján a biztonság megélését, a személyiség
fejlődésének alapját.
Ezért nyugtató, ezért
személyiségfejlesztő az esti meseolvasás. Helyreállítja a rendet. Megszünteti a
káoszt, oldja a feszültséget, megnyugtatja a kérdések között vergődő, fáradt és
nyugtalan gyermeki lelket. Nemcsak a szó hatalma, hanem az együttlét, a közös
értelmezés öröme képezi az esti meseolvasás ceremóniáját, egy izgalmas napnak az ünnepi lezárását.
Megj. Erről beszélgetünk március 10-én, kedden du. 18 órai kezdettel kismamákkal a Caritas Korai fejlesztő- és nevelő központjában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése