A 0-3 éves kor az egyik
legfogékonyabb, legtermékenyebb időszak a kisgyerek életében. A kisdedet ért
környezeti nevelő hatások mélyen beívódnak tudatába, személyiségébe. Ekkor
ismerkedik meg a környező valósággal, ekkor gyűjt tapasztalatokat a
kommunikáció verbális és nem verbális elemeiről. Ennek a kornak egyik
legfontosabb szerzeménye a beszéd és a járás, miközben emocionálisan igen nagy
mértékben kötődik az anyához. Ebből a három fontos személyiségfejlődési
tényezőből kiindulva, a csecsemő és a kisded szükségleteinek ismeretében a
következőképpen írhatjuk le a gyerek és könyv kapcsolatát, mely egyben az
olvasóvá nevelés megalapozását is jelenti.
A gyermek személyiségfejlődésének szempontjából döntő
tényező, hogy milyen kulturális környezet veszi körül. Éppen ezért igen fontos,
hogy az anya sokat beszéljen a gyerekéhez. A könyvek közös lapozgatása érzelmi
élvezetet nyújt már a 6 hónapos csecsemőnek, aki eleinte a beszéd dallamát, ritmusát,
paraverbális tényezőit érzékeli. Ezért ajánlott ebben a korban a mondókázás,
versmondás. A mondókák (Kerekítő), gyerekversek (Móricz Zsigmond: Iciri-piciri, A török és
a tehenek, József Attila: Altató, Petőfi Sándor: Arany Lacinak, Nyulász Péter:
Baba bab stb.) erőteljes zeneisége, ritmikussága, az ismétlődések sora épp
a csecsemő beszédészlelésének szintjén hatnak, biztosítják ezáltal az
anya-gyerek közötti érzelmi kötődés megerősítésén túl a gyerek mozgásigényének,
a beszéd alapvető jellemzőinek: a ritmusnak, tempónak, a dallamnak az
érzékelését, észlelését, mindez pedig nagy élvezetet nyújt a csecsemő, de még a
kisded számára is. Az elsajátított mondókák segítségével gyakorolja a gyerek a
beszéd automatizmusait, a tiszta beszédhallást, a helyes légzést, a helyes
ejtést, az artikulációt. A versek, mondókák ismételgetése alkalmat teremt a
gyermek számára a beszédtempó, ritmus, hangsúly, hanglejtés gyakorlására is.


2-3 éves korban lírai műfajok (mondokák, versek)
mellett a kisebb gyerektörténeteket elbeszélő könyvek segítségével elégítjük ki
a kisded történetéhségét. Olyan könyvekre gondolok, mint Marék Veronika Boribonról szóló könyvei, Berg Judit Maszat-sorozata, melyek a kisgyerek mindennapi életének
egy-egy hétköznapi történését, mozzanatát, problémáját mesélik el képek
segítségével. A kisded könnyen magára ismer ezekben a szereplőkben, még ha
esetenként állatok is, és ez az azonosulás teszi lehetővé az indirekt nevelési
hatás megvalósulását. A történet egy-egy mozzanatát megjelenítő kedves, a
gyerekhez közel álló illusztrációkból a gyerek megtanulja a képolvasást, amely
a későbbiekben az alapkészségek elsajátításának fontos feltételéül szolgálnak. Mindezeken
túl ezeknek a kisebb narratíváknak a megértése a gyerek részéről képezik a
következő szakaszban, az óvodáskorban elkezdődő irodalmi nevelés alapját.
Megj.
A cikk a Rainbow katalógusban jelent meg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése