A Kolozsvári Gandhi Spirituális Központban ismertem meg nemrég egy mesepedagógiai alaptanfolyamon. Most is emlékszem, ahogy bejött, leült közénk egy matracra, és elkezdődött az órákon át tartó párbeszéd, mely mint az élet aranyfonala, ott szövődött a lelkekben láthatatlanul. Alázatot és végtelen bölcsességet éreztem a mondataiból. Úgy beszélt hozzánk, mintha évek óta ismerne, mint egy bölcs anya, kinek szavaiból rózsák teremnek.
Az ELTE Pedagógia Pszichológia karán végeztél neveléstudományi
bölcsészként, de tanári, tanítói oklevelet is szereztél. Ezt követően dolgoztál
általános iskolákban, gimnáziumokban. Húsz éve kutatod, tapasztalod, hogyan
lehet mesével nevelni, tanítani. Milyen „hiányérzet” sarkallt arra, hogy ezeket
a meséket összegyűjtsd, és közzétedd?Miféle szükségérzet indított el a módszer
kidolgozásának szerencsét próbáló útján?
BM:A gyakorlat próbáját kiállt, használható eszközöket, igazán
használható útravalót szerettem volna adni azoknak a pedagógusoknak és szülőknek,
akik népmeséket akarnak mesélni a gyerekeiknek. Azt szerettem volna, hogy a
mese életre keljen az intézményes nevelés falai között, ne csak olvasókönyvi
feldolgozandó szöveg, olvasástechnikai gyakorlat vagy munkafüzetben
szövegértési feladat legyen. Azt szeretném, hogy a pedagógusok mondják,
meséljék, adják tovább, lássák meg a mesében és a hozzá kapcsolható játékokban
rejlő rengeteg pedagógiai lehetőséget, hogy a mese a pedagógia táltos paripája,
„univerzális segítő” lehessen.
Kik
voltak az útnak indítóid?
BM: A gyerekek, akikhez valóban járható, igazi, utakat kerestem és
keresek máig. Tőlük tanultam róluk a legtöbbet. A legfontosabb tanításaik: egy
gyerek nem az életre készül, hanem él, hogy a játék és a tanulás egy és
ugyanaz. Ők emlékezettetek rá, mennyivel könnyebb történetmesélés és játék
közben tanulni. Nem játékosan, vagy úgy mintha játszanánk, hanem élni a
játékban, belépni a mesébe, s közben tényleg hőssé válni, zengeni a dalt, hangosan
és szívből énekelni, nevetni. A gyerekek tanítottak meg felnőttként is mesehősként
gondolkozni - és élni, örömmel csinálni mindent, és bátran lerombolni a
rosszat, újra meg újra kezdeni, ha
szükséges.
Melyek voltak a próbatételek ezen az úton?
Melyek voltak a próbatételek ezen az úton?
BM: Fiatal, tapasztalatlan tanárként, a közoktatás merev keretei, a
szülők elvárásai, és a kollégák kétkedő megjegyzései között nehéz egyensúlyban
maradni. Látni a még láthatatlan eredményeket, hinni abban, hogy amit senki sem
próbált, nekem majd sikerül. Amikor kicsiket tanítottam, decemberben nemhogy
olvasni nem tudtak, de a betűket sem nagyon ismerték. Mert „csak” mondókáztunk,
meséltünk, énekeltünk, játszottunk. Mindezek segítségével, „megérkeztek a saját
testükbe”, tudták melyik a jobb kezük, bal lábuk, hol a fönn és a lenn, majd megismerték
az iskolát, kialakult a bizalmi híd köztem és köztük. Januárban elkezdtem „tanítani”.
Akkorra már voltam annyira érdekes és hiteles előttük, hogy akartak tőlem tanulni,
figyeltek rám, bíztak bennem. Kíváncsiak voltak arra, amit pl. holmi betűkről
mondani és mutatni akarok, és elhitték nekem, hogy: „A legnagyobb tudomány a betűk titka”. Megtanultak olvasni, szinte
kivétel nélkül.
A mesék reneszánszát éljük napjainkban.
Könyvek, konferenciák, előadások, iskolai projektek, vetélkedők, pályázatok születnek
e közös kultúrkincs népszerűsítésére. Kurzusaidon lényegesen továbblépsz a mese
jelentőségének kérdésén, hiszen a mese vigaszadó, lélekgyógyító szerepét ősidők
óta tudjuk. Inkább azt keresed, kutatod, hogy „Hogyan lehet mesék
segítségével, didaxis nélkül nevelni, és tanítani a taníthatatlant?” Miközben kérdésed roppant
pragmatikus, szembetűnő benne a paradoxon.
BM: A összegzés annyira jó, hogy egyet tehetek: megismétlem röviden,
és a többi kérdésre adott válaszomban igyekszem árnyalni. A hogyanokra
vonatkozó kérdésemmel tényleg az adott feltételek, a pedagógia keretein belül
való, leginkább célra vezető mese-felhasználási módokat keresem. Bár a
kérdésben az ellentmondás szembetűnő, csak látszólagos..
A
mesepedagógiai módszered a népköltészeti alkotásokra, azok különböző műfajaira
(találós kérdés, mondóka, népi gyermekjáték, népmese) épít. Egymást kiegészítve
egységben, komplex módon hatnak a gyermekre fejlesztve a Gardner-féle tíz
intelligenciaterület mindegyikét. Miért épp a mese az a népköltészeti alkotás,
amely felfűzi az említett összes műfajt, és e köré építjük egy ilyen
mesepedagógiai foglalkozás során az összes többit?
BM: A népköltészeti alkotások közül a népmese a
legösszetettebb, a világból a legtöbbet megmutató műfaj. Bármi a kiválasztott
téma, a feltett kérdés, a mese sokféle oldalról, és módon közelíti meg, járja
körbe, mutatja meg. A mese őrzi a világ valódi rendjéről való tudást, képi
gondolkodásra, belső képalkotásra ösztönöz. Megoldási módokat és kódokat ad. Egy
mesében egyszerre rejtőzik több dal, több játék, több mondóka, találós kérdés. Mivel
hosszú évek óta kísérletezem és dolgozom a különféle népköltészeti-népművészeti
alkotások összekapcsolásával, azt látom, hogy a néptánc, a kézművesség, a
fafaragás, a fonás-szövés, az alkotó folyamatok, vagy bármilyen hagyományos
munka, tevékenység, is része lehet a mesepedagógiának. A mesében szavak,
mágikus nyelv, és szimbólumok formájában, a teljes élet, az élet teljessége
van jelen.
Gyakorló pedagógusok tudják, hogy a népmesék az anyanyelvi
nevelés fontos eszközeit képezik. Módszertani körökön, ellenőrzéseken arra is
felhívjuk figyelmüket, hogy se az óvodában se az iskolában a népmesét ne
elemezzék. Éppen ezért gyakran felteszik a kérdést, akkor milyen eljárásokkal,
módszerekkel dolgozzuk fel ezeket a meséket? A te mesepedagógiai módszered épp
ebben a kérdésben nyújt segítséget. Milyen lehetőségeit látod annak, hogy ez a
módszer felülírja a hagyományos mesetanítási módszertanokat, melyek épp a mese
„lelkét” veszejtik el, alapfunkcióját fojtják el egy-egy meseelemzés során?
BM: Azért dolgozom, és azon dolgozom, hogy a módszer eljusson oda,
hogy heti egyszer, kétszer, vagy minden napon, a gyerekek mesepedagógia
foglalkozás keretei között is találkozhassanak mesével. Tehát az oviban,
iskolában, élőszóval mondjanak nekik mesét, és hozzá együtt játszanak, énekeljenek,
mondókázzanak. Úgy, hogy mindez egységes egészet alkosson, illeszkedjen a
tantervbe, a követelménykehez, de mindenki számára felszabadult játékot, örömet
jelentsen.
A Népmesekincstár mesepedagógiában nem beszéljük meg a mesét,
nem mondunk, hanem mondókázunk, a
kérdés, találós kérdés esetleg, a
pedagógus nem von, és nem vonat le tanulságot, a gyerekek nem eljátsszák és
lerajzolják a történetet, hanem játszanak,
és rajzolnak.
A módszer, melyet felépítettél, szellemtörténeti
megalapozottságú. Filozófiai, néprajzi, pedagógiai, pszichológiai ismeretekre
épülő rendszert alkot. Sajátosan ötvözi mindazt a tudást, amely részben
pedagógiai, bölcsészi tanulmányaidból fakad, részben a munkád során gyűjtött
rengeteg tapasztalat és kutatás eredménye. Kiknek a munkája segített a módszer
kidolgozásában? Ki hatott rád elemi erővel, ha lehet így fogalmazni?
BM: Amikor tanítóképzőbe jártam Kecskeméten, az ének-zenét és
módszertant Kálmán Lajos tanár úr, neves népzenekutató és gyűjtő tanította. Ő vezetett
be a népdalok, mondókák, és népi játékok csodálatos világába, és ő mutatta meg
azt is, hogy ennek a gazdag kincstárnak része a mese is. Kezembe adott egy
népmesét (rólam) miközben elénekelte a hozzá(m) való dalt, nekem közben eszembe
jutott egy játék. Ma már tudom, hogy a saját mesémben ő volt az útnak indító. Lajos
bácsi hatására elkezdtek komolyan érdekelni a népmesék. Az elmúlt 25 évben
szinte mindenkinél tanultam, jártam, aki a témával foglakozik, és elolvastam tengersok
szakirodalmat, ebből Nagy Olga a legmeghatározóbb. A mesék „titkos szívéhez”,
Boldizsár Ildikó vezetett el, ő nyitotta ki az Óperenciás tengeren is túlra
vezető kapukat…
1990
óta foglalkozol gyerekekkel és népmesékkel, vezetsz mesetáborokat. Dolgoztál
kisebbektől egészen kamasz gyerekekig mindenféle korosztállyal. Melyik volt az
elmúlt húsz év egyik legnagyobb élménye számodra?
De ha muszáj választani, akkor egy helyett, legyen kettő és ne az
elmúlt 20 év, hanem az elmúlt 2 hónap: Tavasszal, Paloznakon, Meseiskola programot
csináltunk,tizenegy tanulási-olvasási problémával küzdő gyereknek. A téma a
betűk voltak, de nem írtunk-nem olvastunk, csak rengeteget meséltünk,
mondókáztunk, énekeltünk, játszottunk. Mozogtunk, tűz-víz-levegő-föld
ölelésében, minden érzékszervet, testet-lelket egyaránt bekapcsolva a betűkkel
való ismerkedés folyamatába. Az utolsó napon az egyik fiú odafordult hozzám és
ezt mondta: „Marcsi ha nektek ez az
iskola, meg a tanulás, akkor én szeretek tanulni és költözzünk ide, ebbe az
iskolába. Jó?”
A másik pedig egy néhány nappal ezelőtti levél:
Kedves Tanárnő, Kedves
Marcsi! Biztos vagyok benne, hogy emlékszel rám, pedig 18 éve nem találkoztunk.
Sajnos csak két évig tanítottál, mert elköltöztünk, de én mindig jó szívvel
gondoltam Rád és a meséidre. Tavaly jöttem haza Angliából, ahol közgazdaságtant
tanultam, bankban dolgozom. Ha bármiben tudok segíteni a Meseközpontban
szívesen megteszem, de ha visszagondolok,milyen jók voltak, az iskolában a
meseórák, akkor én is legszívesebben
mesélnék. Jelentkezem önkéntes segítőnek a gyermekotthonos mesélő programba.
Lehet?”
Lehet-e tévedni ebben a munkában?
BM: A tanítás-nevelés érzékeny és nehéz terep. Értek és máig is
érnek kudarcok, nyúltam nagyon mellé mesével, volt olyan játék, amelyik
egyetlen pillanatra sem volt érdekes rajtam kívül senkinek. Ha nem így lenne,
abbahagynám az egészet, mert unalmas lenne és monoton, minden kihívást
nélkülöző. Természetesen mindent megteszek, hogy a lehető legjobb mesét
meséljem, hogy legértékesebbet adjam magamból, hogy minden gyerek a legszebb
önmagát láthassa a mesélés a szemem
tükrében. A kudarcok elkerülésében igyekszem másoknak segíteni: júniusban megjelenik
az óvódásokkal és kisiskolás korosztállyal foglalkozó pedagógusoknak szóló
MESEFOGLALKOZÁSOK GYŰJTEMÉNYE gyakorlati kézikönyvem, a Kolibri Kiadónál. Ez 49
meséhez tartalmaz kidolgozott vázlatot . Kottákkal, mondókákkal, gyakorlati
ötletekkel, hogy megkönnyítsék a munkát .
Mik a terveid?
BM: A nyarat Paloznakon a
Meseközpontban töltöm, csodálatos gyerekekkel, és különleges, izgalmas, jó
emberekkel. Énekelek, táncolok, játszom. Sírok és nevetek. Megpróbálom tanítani
a taníthatatlant. Szívvel-lélekkel mesélek,
óriási örömmel, annak biztos tudatában teszem a dolgom, hogy a világ tele van csodákkal, mindennek és
mindenkinek helye van benne, a nehézségek rendbe hozhatóak, élni izgalmas és gyönyörű kaland.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése